Dla organizacji

Kształcenie ustawiczne to proces, który nie kończy się wraz z zakończeniem edukacji formalnej, lecz towarzyszy człowiekowi przez całe życie

Nowy konkurs EBO
Ważne dokumenty

Regulamin otwartego konkursu ofert EBO

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Otwarty konkurs 
ofert EBO

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Europejski Budżet Obywatelski (EBO)

ma charakter inicjatywy oddolnej, kładącej nacisk na dialog społeczny i zaangażowanie organizacji pozarządowych w województwie opolskim działających na rzecz społeczności, w realizację zadań publicznych mających na celu podniesienie kompetencji i kwalifikacji mieszkańców Opolszczyzny, którzy z własnej inicjatywy chcą uczyć się całe życie tj. chcą uczestniczyć w kształceniu ustawicznym.

KSZtałcenie ma znaczenie

Projekt „Europejski Budżet Obywatelski – kształcenie ma znaczenie” to kolejna odsłona działania Województwa Opolskiego na rzecz kształcenia ustawicznego mieszkańców naszego regionu. Idąc za sukcesem poprzedniej edycji EBO otrzymaliśmy środki na pomoc mieszkańcom w podnoszeniu kwalifikacji i tym samym polepszeniu ich statusu na rynku pracy.

WSPÓŁPRACA z NGO

Projekt realizowany będzie we współpracy z NGO na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zostanie ogłoszony otwarty konkurs ofert na wsparcie mieszkańców województwa opolskiego, którzy z własnej inicjatywy chcą nabywać i/lub podnosić kompetencje/kwalifikacje/umiejętności poprzez organizację różnych form kształcenia formalnego i pozaformalnego, a także poprzez usługi doradztwa zawodowego.

QiA

Q: Czego dotyczy otwarty konkurs ofert pn. Działania na rzecz kształcenia ustawicznego w ramach Europejskiego Budżetu Obywatelskiego?

A: Konkurs dotyczy wsparcia mieszkańców województwa opolskiego, którzy z własnej inicjatywy chcą nabywać i/lub podnosić kompetencje/kwalifikacje/umiejętności poprzez organizację różnych form kształcenia formalnego i pozaformalnego, a także poprzez usługi doradztwa zawodowego.

Q: Jaki jest warunek złożenia oferty w otwartym konkursie ofert pn. Działania na rzecz kształcenia ustawicznego?

A: Przed złożeniem oferty w otwartym konkursie ofert organizacja musi przeprowadzić diagnozę potrzeb i oczekiwań grupy docelowej. Przeprowadzona diagnoza powinna opierać się na wynikach anonimowych ankiet przeprowadzonych wśród mieszkańców województwa opolskiego (w jak najszerszym środowisku), które uwzględniają w szczególności następujące elementy: termin przeprowadzenia badania ankietowego, liczbę ankietowanych i liczbę otrzymanych ankiet, wykształcenie, wiek i płeć ankietowanych, wybrane przez ankietowanych formy kształcenia (tematyka), powód podnoszenia kwalifikacji/kompetencji oraz potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami.

Q: Jaka jest maksymalna kwota dotacji w ramach konkursu?

A: Na realizację jednego zadania publicznego w ramach konkursu ustala się maksymalną wysokość dotacji w kwocie do 400 000,00 zł.

Q: Kto może złożyć ofertę w otwartym konkursie ofert pn. Działania na rzecz kształcenia ustawicznego?

A: W otwartym konkursie ofert może wziąć udział każda organizacja pozarządowa, której siedziba/oddział znajduje się na terenie województwa opolskiego.

Q: Do kogo powinno być kierowane zadanie w ramach konkursu?

A: Zadanie powinno być skierowane do osób fizycznych od 15. roku życia mieszkających 
w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny na terenie województwa opolskiego.

Q: Jakie formy kształcenia będą mogły być wykorzystane w zadaniu?

A: Zadanie powinno być realizowane w szczególności w następujących formach kształcenia: kursach, szkoleniach, stażach, praktykach, a także poprzez usługi doradztwa zawodowego, w tym w szczególności: mentoringu, coachingu, tutoringu, superwizji oraz działań z zakresu psychologii biznesu (jako wsparcie uzupełniające do kształcenia i szkolenia mieszkańców województwa opolskiego).

Q: Ile ofert może złożyć w konkursie jedna organizacja pozarządowa?

A: Jedna organizacja może złożyć nie więcej niż jedną ofertę.

Q: Czy są ustanowione granice w zakresie kwot przeznaczonych na kształcenie jednego Mieszkańca w ramach zgłoszonego zadania?

A: Tak, kwota finansowego wsparcia dla 1 uczestnika organizowanych form kształcenia winna wynosić od 3 do 7 tys. zł, z zastrzeżeniem, że na poziomie zadania realizowanego przez organizację średnia kwota wsparcia finansowego na 1 uczestnika to maksymalnie 5 tys. zł.

Q: Czy osoba prowadząca szkolenie, które kończy się nabyciem kompetencji może jednocześnie przeprowadzić walidację?

A: Zgodnie z zał. nr 2 do Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 pn. Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ oraz FST istnieje konieczność zapewnienia rozdzielenia procesów kształcenia i szkolenia od walidacji (np. walidacja jest prowadzona przez zewnętrzny podmiot w stosunku do instytucji szkoleniowej lub w jednej instytucji szkoleniowej proces walidacji jest prowadzony przez inną osobę aniżeli proces kształcenia).

Q: Zgodnie z kartą oceny formalno-merytorycznej (Część B., kryterium 6) obowiązkowe jest określenie wartości większej od zera dla wskaźnika: "Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu". Natomiast przekazany przykładowy wzór oferty mówi, że większa od zera powinna być wartość dla wskaźnika "Liczba osób, które uzyskają kwalifikacje LUB podniosą kompetencje".


(…) Proszę zatem o odpowiedź, czy każdy projekt musi zawierać min. 1 formę kończącą się uzyskaniem stricte kwalifikacji, tak żeby spełnić wymóg zawarty w karcie oceny formalno-merytorycznej, czy też ten wymóg może pozostać niespełniony i formy szkolące mogą kończyć się wyłącznie nabyciem kompetencji.


A: Zasady monitorowania wskaźników wynikają z Wytycznych dot. monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027.

Kwestie kwalifikacji/kompetencji reguluje załącznik 2 Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ oraz FST.

Cytuję zapisy ww. dokumentu:

” W związku z szerszym rozumieniem pojęcia „kwalifikacje” przez Komisję Europejską niż pojęcie używane na gruncie polskim, do wskaźnika wliczane są również osoby, które w wyniku realizacji projektu nabyły kompetencje - pod warunkiem spełnienia wymogów, o których mowa w pkt 4 poniżej. Niemniej, w celu uproszczenia nazwy wskaźnika i zastosowania terminologii określonej przez KE dla wskaźników wspólnych, w nazwie wskaźnika wykorzystuje się tylko pojęcie „kwalifikacji”.

Zgodnie z ogłoszeniem otwartego konkursu ofert, działania w zadaniu powinny dotyczyć organizacji różnych form kształcenia formalnego i pozaformalnego dla mieszkańców województwa opolskiego, którzy z własnej inicjatywy chcą nabywać lub podnosić kompetencje/ kwalifikacje. Możliwe jest, aby zadanie dotyczyło tylko podnoszenia kompetencji, pod warunkiem przejścia procesu walidacji. Zaplanowane w ramach zadania formy kształcenia, powinny prowadzić do uzyskania dokumentu potwierdzającego podniesienie kompetencji Uczestników realizowanego zadania. Minimum 60% Uczestników realizowanego zadania powinno nabyć kompetencje. 

Podstawowe informacje w zakresie nabywania kompetencji określone są w pkt 4) ww. załącznika nr 2 do Wytycznych dot. monitorowania…

Q: Czy katalog możliwych do przeprowadzenia kursów i szkoleń jest całkowicie otwarty?

A: Katalog możliwych do realizacji kursów i szkoleń w ramach projektu ma charakter otwarty, o ile proponowane formy wsparcia:

  1. odpowiadają celom projektu EBO (np. podniesienie kwalifikacji i kompetencji mieszkańców województwa opolskiego, poprawa sytuacji na rynku pracy, włączenie społeczne itp.),
  2. są zgodne z zasadami kwalifikowalności wydatków oraz z zapisami ogłoszenia i Wytycznych dot. monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021–2027 (w szczególności z zał. nr 2),
  3. nie naruszają ograniczenia wynikającego z treści ogłoszenia, tj. wsparcie kwalifikacji i kompetencji osób wykonujących regulowane ustawowo zawody medyczne/niemedyczne może dotyczyć wyłącznie psychologów oraz obecnych/potencjalnych opiekunów osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.

Q: Jaki dokument reguluje pojęcia i zasady dot. uzyskiwania kwalifikacji lub podnoszenia kompetencji?

A: Wszystkie powyższe informacje znajdują się w Załączniku 2 do Wytyczne dotyczące monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 pn. Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ oraz FST.

Zapraszamy do kontaktu

Jeśli jesteś zainteresowany organizacją takiego wsparcia, przejdź do zakładki Pytania i odpowiedzi oraz śledź na bieżąco nasze Aktualności.
Logotypy
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram